الخميس، 10 يوليو 2008

دمتم سالمين ودمت انا قرفان

احنا فين ياجماعه ..

انا مبقتش عارف ليه بقى يحصل فينا كده ..

.. بس عموما

كان فيه نكته خفيفه... يعنى حاجه كده اتقل من الفيل على القلب..

بتقول..

"بابا محسن كان داخل على الانتخابات وقال لبابا نظيف

انا عاوز اعمل حاجه للشعب ده

قالو خلاص احنا نغلى الاسعار وتيجى انت تروح منزل الاسعار تانى قام

علطول مغلى الاسعار

ملقاش حد من الشعب بيشتكى ولا بيتكلم فا كلم نظيف قالو ايه اللى حصل

قالو محدش اتكلم سيادتك وشكل

الاسعار عجباهم قالو طب اعمل اي حاجه قالو خلاص نزودلهم الضرايب قام

مزود الضرايب برضه ملقاش اى حد بيتكلم

ولا حيات لمن تنادى قالو يبقى هو مفيش حل غير اننا نوقف عند كوبرى

قصر النيل واى حد ماشى او راكب من على الكوبرى

يدفع عشره جنيه عملو الحوار ده والشعب عادى دفع العشره جنيه ومفيش

حد اتكلم ولا علق على اى حاجه

قال خلاص خليه يدفع العشره جنيه من اول الكوبرى وفى اخره برضه محدش

اتحرك قام نظيف طلع

بفكره شيطانيه قالو احنا نخليهم يدفعو الفلوس ونضربهم على قفاهم

وحصل ونزل مبارك متخفى

يشوف الاوضاع وفى اثناء ماهو ماشى لاقى واحد عمال يزعق ومضايق وعمال

ينفخ قام

بابا قال بس هو ده فاراح لعنده وقاله انت مضايق ليه عشان الفلوس ولا

القفا قاله انا مش مضايق

لا من الفلوس ولا من القفا انا بس عاوزهم يزودو عدد الناس اللى بتضرب

بالقفا عشان نمشى بسرعه
"

هذا هو ما اصبح عليه حالنا

الاسعار تزيد وايه يعنى مفيش مشاكل

الضرايب تتضاعف عادى يا اكسلانس ما الدول المتقدمه بتدفع ضرايب امال

انت عاوز تعيش سفلئه

الجمارك تبقى على بعض المنتجات 200% وايه يعنى

اسعار الاشياء الضروريه من زيوت وبقوليات وارز وسكر
ومكرونه .....الخ ( لحسن ايدى ابتدت تتعب)

لما تلاقى ان المغنيين تتفرش لهم الارض بالورود والعلماء(مش بقصد الدينين بس ) تلاقيهم بينضربو بالقباقيب
(اسم الشبب بتاع زمان اللى هو عباره عن حته خشبه وعليها حته جلده سوده حاجه كده من اللى تتعب القلب قبل الرجل)

يبقى انت يا اكسلانس اكيد فى مصر


دمتم سالمين ودمت انا قرفان

ليست هناك تعليقات: